IX ÉPOCA

4.4.06

Una visita al Museo Liste

Una mañana, días atrás, de esas que definen como 'galaica' por el aguacero que arreciaba, me fui a conocer y visitar el Museo Liste, cuyo contenido es una amplia colección de piezas de artesanía. Esta ciudad, como todas las ciudades, guarda sus sorpresas.
Me sorprendió la casi obligatoriedad de registrarse con nombre, apellidos y firma de los visitantes; digo casi obligatoriedad, porque después de ardua argumentación pude realizar mi visita sin tener que identificarme.
La colección es amplia, con piezas sorprendentes. Llama la atención la ausencia de cartelas en las que se señale descripción de la pieza, lugar de procedencia y época de vigencia utilitaria. Parece ser que las visitas deben de ser guiadas. Yo, como soy una inconformista, me decido a mirar por mí misma; como las salmonas: me gusta nadar a contracorriente. Tengo entendido que los 'adelantos' del ser humano se deben, en buena medida, a aquellas personas que se atrevieron a disentir. En ello ando.
Resulta curioso el que ciertas piezas de 'suelo', que tienen patas, se muestren sobre tarima. Esta manera de presentarlas, 'elevándolas' de manera artificial, de alguna manera digamos que las sacraliza produciendo un efecto sobre las mismas que distorsiona su condición de artesanía; pues, de artesanía va la colección de este museo.
Los objetos fabricados por el ser humano podríamos clasificarlos en tres grandes grupos: artesanos, industriales y artísticos. Si aceptamos esta enorme reducción, entonces, sería útil recordar la definición que de artesanía nos legó Octavio Paz (México, 1914-1998); dice éste: "La artesanía no quiere durar milenios ni está poseída por la prisa de morir pronto. Transcurre con los días, fluye con nosotros, se gasta poco a poco, no busca la muerte ni la niega: la acepta. Entre el tiempo sin tiempo del museo y el tiempo acelerado de la técnica, la artesanía es el latido del tiempo humano. Es un objeto útil pero que también es hermoso; un objeto que dura pero que se acaba y se resigna a acabarse; un objeto que no es único como la obra de arte y que puede ser reemplazado por otro objeto parecido pero no idéntico. La artesanía nos enseña a vivir y así nos enseña a morir."
La visita ha sido, por razones de tiempo, un tanto rápida. Volveré al museo Liste. Vale la pena visitarlo aunque sus criterios pedagógicos sean discutibles; tiene algunas piezas 'hermosas'. En el folleto que me entregan resaltan que invitan a los visitantes a participar "sin ánimo conductivista, pero con fuerte valor didascálico"; no sé, no sé yo.
Cuando vuelva por allí, tal vez hable aquí de lo percibido entonces.

6 comentarios:

Anónimo dixo...

Un bonito museo, si señor. Aconsejo vivamente su visita.

Anónimo dixo...

¿Outro museo en Vijo? O do Mar está case sempre pechado, o MARCO non ten coleución, o Verbum...
Isto non ten arrejlo.

Anónimo dixo...

O museo Liste non é de artesanía, senón de etnoloxía ou etnografía. Os obxectos están expostos fundamentalmente tendo en conta este carácter, non só pola súa manufactura, uso ou forma. Pasa o mesmo cos museos de arqueoloxía, por exemplo, nos que un muíño de man de pedra da cultura castrexa (que no seu uso orixinal ía no chan) non é unha peza artesana (aínda que en orixe o sexa) senón un obxecto histórico. A exposición nunha peana singularízao en función da súa importancia museística (ou sexa, en relación co proxecto ou do discurso museolóxico concreto) e diferénciao dun diorama (outra forma de exhibirse, pero, normalmente cunha pretensión estrictamente didáctica. Nada que ver tampouco coa arte, aínda que sexan obxectos bellos.

Anónimo dixo...

El museo Liste, porque contiene piezas de artesanía, por éstas y en función de éstas, se denomina, entonces, 'de etnoloxía ou etnografía"; distinguido Ramón Barrientos.
Y ¿qué eran si no los que hacían cestos, carros, sachos, barriles, jarras, picheles... (prácticamente lo que contiene el museo Liste)?: maestros artesanos ¿sí o sí?
Lo de las peanas... evidentemente no hay verdades absolutas; y fue Bachelard quien nos previno contra las categorías del sentido común; y Marc Augé el que nos recuerda que éstas (las categorías del sentido común), en nuestros días, circulan, casi siempre de forma acrítica.

Anónimo dixo...

Pois non. Os que facían os muíños de man eran tamén artesanos, pero os seus productos, situados nun museo arqueolóxico non son artesanía, senon obxectos históricos. ¿Cal é o criterio para facer esta distinción? ¿A maior antigüidade?. Insisto na diferencia entre un diorama e a exhibición dun obxecto específico, cunha intencionalidade tácita ou expresa, nunha sala, conforme a un determinado discurso museolóxico. A razón pola que está exposto no Liste (con independencia de que a min paticularmente non me convence o discurso expositivo -posiblemente porque a colección ten a grave carencia de ser máis dun "coleccionista" ca outra cousa e -como consecuencia disto- fáltalle a debida contextualización cultural/etnolóxica) un xugo, por exemplo, non se relaciona co seu artesano fabricante, senon co lugar que ocupa tal obxecto na producción de bens agrícolas no sociedade tradicional de Galicia. Se ademais temos en conta que unha parte importante dos obxectos útiles (aí a artesanía) producidos na Galicia rural tradicional non son fabricados por "mestres artesanos", senon polos propios labregos, o carácter de "artesanía" (como algo producido por repetición conforme a técnicas transmitidas por un especialista) do producto esvaécese.
Eran artesanos os lapicidas que labraban as inscricións -xa que estes días está de moda- das labras en época romana? Posiblemente si, pero a ara romana que se exhibe nestes días nos locais da Xunta, aparecida na rúa Areal hai menos de un mes, non é, baixo o meu punto de vista en ningún caso "artesanía". Tampouco creo necesario que a exposición no seu día no Museo, teña que ser en forma de diorama, chantada en terra e á beira da reproducción dunha calzada romana de coios.

Anónimo dixo...

o museo gustoume moito pero na paxina non ven informacion asi que perdoademe as molestias pero a informacion e unha broza